Medarbejdere

Autoriseret arbejdsmiljørådgiver

Som autoriseret arbejdsmiljørådgiver består 5A’s faste kerne af:


Poul Jønson

Malersvend

Som rådgiver i 5A arbejder Poul som autoriseret arbejdsmiljørådgiver indenfor forskellige brancher herunder  bygge- og anlægsområdet. Der arbejdes bl.a. med rådgivning om kemiske arbejdsmiljøproblemer som PCB, asbest og bly, forebyggelse af ulykker, arbejdsmiljøorganisation (AMO), APV, Plan for sikkerhed og Sundhed (PSS), projektgranskning, journal, og rådgivning om rådgivningspåbud fra Arbejdstilsynet.
Poul har stor praktisk erfaring fra arbejde i B/A branchen dels som malersvend, sjakbajs og sikkerhedsrepræsentant i på forskellige byggepladser.
Poul Jønson er uddannet arbejdsmiljøkoordinator inden for bygge- og anlægsområdet.
Poul har arbejdet fuld tid som tilsynsførende i Arbejdstilsynet i 30 år bl.a. med tilsyn bestående af vejledning om arbejdsmiljø samt kontrol af arbejdsmiljø på byggevirksomheder og byggepladser. Poul har særligt branchekendskab til entreprenør, murer, tømrer, VVS, smede, gulvlæggere, glarmestre, malere, elinstallatører, projekterende og rådgivere og bygherre.  Der ud over har han arbejdet på tværs af alle brancher med løfte- hejse- og transportredskaber og nedtagning eller indkapsling af asbest, karlit m.m. Poul har tillige arbejdet med under
søgelse af akutte ulykker og dødsulykker hvor politiet anmoder Arbejdstilsynet om bistand til, at udrede årsagen til ulykken og tage stilling til hvilke forebyggende foranstaltninger der skal etableres, før arbejdet kan fortsætte. Disse ulykker forekommer indenfor alle brancher, men ofte inden for B/A branchen, landbrug og skovbrug. Poul arbejder som autoriseret arbejdsmiljørådgiver indenfor det fysiske område.


Anne Lintrup
Fysioterapeut

Anne Lintrups baggrund er:

  • Cand. mag. i Arbejdslivsstudier og Psykologi fra RUC
  • Fysioterapeut
  • Uddannet process- og teamcoach fra RUC
  • Uddannet underviser på arbejdsmiljøuddannelserne
  • Konsulent indenfor arbejdsmiljø

Anne har 16 års erfaring inden for området. Anne har en generel og robust erfaring og viden med arbejdsmiljø blandt andet som tilsynsførende i Arbejdstilsynet i 7 år.

Hun har indblik i mange branchespecifikke problemområder, og arbejder med løsning af disse. Anne kender til formelle og materielle regler og krav til arbejdsmiljøet, og har  grundigt viden til Arbejdstilsynets tilsynsmetoder. Endvidere underviser Anne på de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, og formidler viden om arbejdsmiljø på mange niveauer i virksomhederne.

Med sin baggrund, gennemfører Anne undersøgelser og kortlægning af virksomhedens psykiske arbejdsmiljø, samt udarbejdelse af handlingsplaner ud fra undersøgelsens resultater. Anne arbejder som autoriseret arbejdsmiljørådgiver indenfor muskel- og skelet området.


Birgit Tamberg
Cand.psych. fra Københavns Universitet
Arbejds- og organisationspsykolog

Som rådgiver i 5A arbejder Birgit med arbejdsmiljørådgivning indenfor forskellige brancher fra som fx B/A området og administrationsområdet. Der arbejdes bl.a. med rådgivning om psykisk arbejdsmiljø, ulykker, arbejdsmiljøorganisation (AMO) og APV. Birgit varetager herudover forskellige undervisningsopgaver.
Birgit har gennem en længere årrække undervist i socialpsykologi på sundhedsuddannelser og for faglige klubber på arbejdspladser.
Herefter har Birgit gennem mange år og indtil ultimo 2011 været ansat i Arbejdstilsynet – hvor hun især har arbejdet med

  • udvikling af tilsyn med psykisk arbejdsmiljø
  • vurdering af psykisk arbejdsmiljøforhold i forbindelse med
    • stor arbejdsmængde
    • uklare krav
    • følelsesmæssige belastninger
    • traumatiske hændelser og vold
  • vejledning om løsning af psykiske arbejdsmiljøproblemer ved risiko for
    • stor arbejdsmængde
    • uklare krav
    • følelsesmæssige belastninger
    • traumatiske hændelser og vold
    • arbejde på skiftende og ubekvemme tider
    • konflikter og mobning
  • telefonisk vejledning af virksomheder og ansatte om forebyggelse af mobning på arbejdspladsen
  • telefonisk vejledning og afklaring med ansatte og pårørende, der oplever sig mobbet eller udsat for anden urimelig behandling på en arbejdsplads
  • været vejleder, sparringspartner og mentor for kolleger

Via mange år som tilsynsførende har hun derfor stor erfaring i

  • forebyggelse af psykiske arbejdsmiljøproblemer,  
  • undersøgelses- og tilsynsmetoder på det psykosociale område
  • de krav som Arbejdstilsynet kan stille som myndighed.

Hun har stor viden om forebyggelse af psykiske arbejdsmiljøproblemer i forskellige brancher, herunder fx brancheområder som folkeskole-, social- og sundhedsområdet, hospitaler, kirker mv.
Birgit har som tilsynsførende udført Screening og Tilpasset Tilsyn i mange forskellige brancher, og har dermed også kendskab til andre arbejdsmiljøproblemområder samt Arbejdstilsynets generelle tilsynsmetoder.

Birgit arbejder som autoriseret arbejdsmiljørådgiver indenfor psyk-området.


Peter Klaus

Uddannelse:

  • 1990-1996 Diplom Ingenieur hos BTU Cottbus;
  • 1998 efteruddannelse i certificering hos EMAS og ISO hos IHK Dresden
  • 1999 efteruddannelse som energiansvarlig
  • 2003 BST-Grundkursus
  • 2005 AMU-kurser indenfor regnskab og iværksætteri
  • 2006 ATex-Grundkursus hos Brandteknisk Institut

Erhvervserfaring

August 1996 til april  2000

Direktionsassistent hos ”Gröberner Deponiebetriebsgesellschaft” en affaldsvirksomhed med 120 ansatte, hvor Peter var ansvarlig for arbejdsmiljøarbejde, miljøcertificering, PR-arbejde samt energimanagement. Han havde tæt samarbejde med den tyske Version af At og BST (Gewerbeaufsicht und Unfallkassen) samt virksomhedens arbejdsmiljørådgiver.

Oktober 2001 til oktober 2005

Konsulent hos BST Bornholm.

Opgaveløsning indenfor indeklima, ventilation, kemi, APV, holdt kurser sammen med en ergoterapeut indenfor rengøring(kemi), arbejde med styren og isocyanat. Har haft måleopgaver på et bredt område.

April 2006 til april 2014

Konsulent hos BST Køge, overgik 2010 til Arbejdsmiljøcentret.

Opgaveløsning omfattede alle slags målinger og rådgivning bl.a. indenfor områderne biologisk og fysisk arbejdsmiljø. Fokus var indenfor indeklima, ventilation, støj, kemi, APV, Radonstråling, affaldshåndtering, ATEX, belysning, maskiner, indretning af kontorer. Kunderne var storindustri, mellemstore og små virksomheder, sygehuse, amter, skoler, arresthuse, daginstitutioner, rådhuse, jobcentre.

Fra Februar 2014

Arbejdsopgaver indenfor indeklima, affaldshåndtering, støj, ventilation og radonstråling.

Peter Klaus arbejder som autoriseret arbejdsmiljørådgiver indenfor det fysiske og biologiske område.

Poul Wagner
Maskinmester

Som rådgiver i 5A arbejder Poul med arbejdsmiljørådgivning indenfor mange forskellige brancher som fx B/A området, autoområdet og det administrative område. Der arbejdes bl.a. med rådgivning om forebyggelse af ulykker, arbejdsmiljøorganisation (AMO), APV, ventilation samt rådgivning om rådgivningspåbud fra Arbejdstilsynet.
Poul Wagner er uddannet arbejdsmiljøkoordinator inden for bygge- og anlægsområdet.
Poul har mange års erfaring fra arbejde som tilsynsførende i Arbejdstilsynet, hvor han har været ansat indtil primo 2012. Poul har stor erfaring inden for alle arbejdsmiljøområderne som fx:

  • maskinteknik, kedel- og elevatorinspektion
  • muskel- og skeletområdet
  • psykisk arbejdsmiljø
  • forebyggelse af ulykker
  • indeklima
  • støj og kemi

Via sin erfaring som tilsynsførende har Poul også et stort kendskab til arbejdsmiljøet i de forskellige brancher, fx:

  • Bygge- og anlægsbranchen
  • Det offentlige område herunder sygehuse, plejehjem, skoler, dag- og døgninstitutioner og offentlig administration
  • Hotel- og restaurationsbranchen

Poul har desuden bl.a. arbejdet med

  • Udarbejdelse af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøvejvisere,
  • Udarbejdelse af Arbejdstilsynets AT – interne instrukser om tilsyn i forskellige brancher
  • Planlægning af og projektledelse af indsatser, fx på hotel- og restaurationsområdet,
  • Forberedelse af tilsynsindsatsen i forskellige brancher
  • Projektledelse af indsatsen over for flere kommuner i forbindelse med den indsats som Arbejdstilsynet startede i 2010 overfor ca. 50 store virksomheder med mange ulykker
  • Undersøgelse af ulykker – herunder undersøgelse af dødsulykker og andre alvorlige ulykker
 
Finn Gamél Christensen

Akademiingeniør (Bygningsretningen), HD (Organisation og Planlægning)

Som rådgiver i 5A arbejder Finn med de fleste aspekter af faste arbejdssteders indretning.
Indretning af arbejdsrum, dagslys, flugtvejsforhold, temperaturforhold, ventilation, belysning og velfærdsforanstaltninger. Han rådgiver om forhold der sikrer de beskæftigede gode forhold i arbejdsrum. Finn arbejder desuden med påbud fra Arbejdstilsynet.

Finn har gennem det meste af sit arbejdsliv beskæftiget sig med indeklima og tilgrænsende områder, set ud fra et arbejdsmiljøperspektiv. Finn har erfaring fra en lang række opgaver med relation til ventilation, temperatur, overflader og belysning på faste arbejdssteder. Finn har desuden beskæftiget sig intensivt med asbest, PCB og med rygeloven.

I Arbejdstilsynet som teknisk sekretær ved udarbejdelsen af bekendtgørelsen om faste arbejdssteders indretning og ved udarbejdelsen af en stor del af Arbejdstilsynets vejledninger og interne instrukser på området for arbejdsstedets indretning, asbest, PCB og indenfor rygeloven. Finn har desuden i stort omfang undervist både Arbejdstilsynets tilsynsførende og eksterne indenfor områderne. Var desuden Arbejdstilsynets deltager ved udarbejdelsen af  SBI-anvisningerne 196 Indeklimahåndbogen, 228, Asbest i bygninger , 229, Byggematerialer med asbest, 241, undersøgelse og vurdering af PCB i bygninger, samt 242 Renovering af bygninger med PCB.

I COWI som rådgiver og konsulent indenfor arbejdsmiljø og indeklima. Var desuden medarbejder på SBI-anvisning 153, Asbestholdige materialer i bygninger.

På den baggrund har Finn solid erfaring med udredning og løsning af problemer med:

  • Indeklima
  •  Ventilation
  •  Temperatur
  •  Belysning
  • Flugtveje/brandforhold i relation til arbejdsmiljø
  •  Asbest
  •  PCB og
  •  Passiv rygning

Desuden stor erfaring med de krav Arbejdstilsynets stiller til disse forhold og med undervisning på flere niveauer om disse forhold.


Sonja Ploug Jensen
Kemiingeniør fra Ingeniørakademiet på DTU.
Sonja er partner og daglig leder af 5A ApS.

Som rådgiver i 5A arbejder Sonja med arbejdsmiljørådgivning indenfor mange forskellige brancher som frisørområdet, skoler, snedker og tømrer herunder B/A området. Der arbejdes bl.a. med rådgivning om kemiske arbejdsmiljøproblemer som PCB, asbest og bly, forebyggelse af ulykker, arbejdsmiljøorganisation (AMO), APV, Plan for sikkerhed og Sundhed (PSS), projektgranskning, journal, kemisager og arbejdspladsbrugsanvisninger, og rådgivning om rådgivningspåbud fra Arbejdstilsynet. Sonja har herudover en del undervisningsopgaver fx indenfor kemiområdet og tilsynsklargøring.
Sonja Ploug Jensen er uddannet arbejdsmiljøkoordinator inden for bygge- og anlægsområdet.
Sonja har mange års erfaring som tilsynsførende i Arbejdstilsynet og har herudover mange års ledelseserfaring bl.a. som tilsynschef for Sjælland.
Sonja har i 4 år været kontorchef i Arbejdstilsynets arbejdsmiljøfaglige kontor – kontor for Videngrundlag. I det arbejdsmiljøfaglige kontor arbejder tilsynets spidskompetencer på det arbejdsmiljøfaglige område, og her fastlægges det arbejdsmiljøfaglige niveau for arbejdsmiljøet. Dette sker bl.a. i forbindelse med udarbejdelse af regler, information- og vejledningsmateriale og planlægning af arbejdsmiljøindsatser.
Sonja har stor erfaring fra indsats- of tilsynsplanlægning. Hun har sidst været ansvarlig for Arbejdstilsynets indsatser om nyansatte, byggepladsaktioner og for Arbejdstilsynets tilsynsklargøring af det risikobaserede tilsyn, som startede fra januar 2012.
Som projektleder har hun i 2002 bl.a. været ansvarlig for projektet om digitalisering af Arbejdstilsynet, i 2004 for et projekt om etablering af Arbejdstilsynets Call Center. I 2005 var hun projektleder for indretningen af Arbejdstilsynets Tilsynscenter 2 i Ringsted.
Sonja har viden om forebyggelse af de centrale typer arbejdsmiljøproblemer indenfor ulykker, kemi og indeklima. Hun har stor erfaring i og kendskab til

  • forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer på kemiområdet og ulykkesområdet
  • Arbejdstilsynets undersøgelses- og tilsynsmetoder samt
  • de krav som Arbejdstilsynet kan stille som myndighed
  • forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer i forskellige brancher

Sonja har således også stor erfaring med arbejdsmiljøorganisation (AMO), APV arbejde, arbejdspladsbrugsanvisninger.
Som kontorchef i Kontoret for Videngrundlag var Sonja bl.a. ansvarlig for projekterne om udarbejdelse af Arbejdstilsynets redegørelser om det kemiske arbejdsmiljø ved anvendelse af kviksølv på Grindstedværket, anvendelse af styren på LM Wind Power og træimprægnering på Collstrups virksomheder.

Sonja Ploug arbejder som autoriseret arbejdsmiljørådgiver indenfor det kemiske og fysiske område.